لطفا

لطفا هر چه دل پاک تان می خواهد بگویید

لطفا

لطفا هر چه دل پاک تان می خواهد بگویید

Direct Reduced Iron ) DRI )

حامد متقی | يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

مشخصات گندله مناسب برای آهن اسفنجی

گندله باید دارای مشخصاتی باشد تا مناسب برای استفاده در کارخانه احیا مستقیم بعنوان خوراک ورودی در نظر گرفته شود. البته مشخصات و پارامترهای متعددی مورد نظر قرار می گیرد که از جمله می توان به ایندکس های لیندر، چسبندگی و غیره اشاره کرد ولی در این مطلب صرفا به پارامترهای عمومی تر پرداخته می شود.

سایز گندله یکی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار است و بهترین سایز برای فرآیند گندله سازی مابین شش تا شانزده میلیمتر می باشد. و سایزهای کوچکتر و یا بزرگتر از این محدوده باید به حداقل برسد زیرا کارایی کوره احیا مستقیم را کم می کند.

درصد آهن کل در گندله پارامتر مهم دیگری است که مورد توجه قرار می گیرد و باید حدود 67 درصد باشد. مقادیر پایینتر درصد آهن کل باعث پایین آمدن کارایی کوره احیا مستقیم می شود.

پارامتر مهم دیگری که برای گندله بسیار مهم است میزان سختی گندله است و این پارامتر که با CCS شناخته می شود باید بالاتر از 250 Kg باشد.

احیا پذیری و چسبندگی گندله نیز با پارامترهای دیگری ارزیابی می شود که از محدوده بررسی این مقاله خارج می باشد.

 

دلیل نام گذاری آهن اسفنجی چیست ؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که چرا آهن اسفنجی به این نام نامیده می شود. آیا از لحاظ ظاهری این محصول مانند اسفنج دارای خلل و فرج ظاهری است؟ همانطورکه قبلا نیز ذکر شد برای تبدیل گندله به آهن اسفنجی از گاز احیا کننده که همان منوکسیدکربن و هیدروژن است استفاده می شود. این گازها با نفوذ میکروسکپی به درون گندله و واکنش با اکسید آهن باعث حذف اکسیژن می شود و گازهای دی اکسید کربن و بخار آب تولید می شوند. این گازها محیط واکنش را ترک می کنند و خلل و فرج در سطح میکروسکپی ایجاد می شود. لذا آهن اسفنجی از لحاظ ظاهری شبیه به گندله است و وقتی با چشم غیر مسلح دیده می شود اصلا مانند اسفنج نمی باشد و این سوراخ های ریز فقط در سطح میکروسکپی قابل مشاهده می باشند.

 

این مطلب ارزشمند را آهن اسفنجی در بخوانید

 

  • حامد متقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی