لطفا

لطفا هر چه دل پاک تان می خواهد بگویید

لطفا

لطفا هر چه دل پاک تان می خواهد بگویید

پختن حبوبات

حامد متقی | سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

می خواهیم شما را با فوت و فن های پختن حبوبات آشنا کنیم و اینکه برای پختن حبوبات چه باید کرد ؟ چگونه زمان پخت آنها را کوتاهتر کرد؟ چرا بعضی حبوبات نمی پزند و دلیل و راه حل آن چیست. روش های پخت حبوبات و زمان پخت آنها چگونه است.

حبوبات انواع مختلفی دارند. از نخود و لوبیا گرفته تا عدس و باقلا در این دسته قرار می گیرند. به عنوان یک قاعده کلی، از یک پیمانه حبوبات خشک حدود 3 پیمانه پخته آن حاصل می شود.

خرید حبوبات

تاریخ روی حبوبات را بررسی کنید. تازگی در زمان پخت آن بسیار مهم است. حبوبات خشک تا دو سال ماندگاری دارد. اما بهترین زمان مصرف آن، طی یک سال  اول برداشت آن است.

نگهداری حبوبات

حبوبات خشک را در یک کابینت تاریک و خنک تا یک سال می توانید ذخیره کنید. بعد از گذشت دو سال کیفیت آنها واقعاً افت می کند. بنابراین تمام حبوبات قدیمی خود را بیرون بریزید،  به خصوص اگر نمی توانید زمان خرید آنها را به خاطر بیاورید. اگر می توانید تاریخ برداشت آنها را روی بسته حبوبات خود پیدا کنید. بایستی بدانید برخی از حبوبات ممکن است ماه ها یا حتی یک سال قبل از ورود به بازار در یک انبار ذخیره شوند که روی کیفیت و طعم و زمان پخت آنها بسیارزیاد اثر می گذارد.

 تمییز کردن و شستشوی حبوبات

همیشه حبوبات را قبل از پخت و پز بشویید و سنگ ها، شاخه و برگ ها و حبوبات خراب  را از آن جدا کنید.

برای سریعتر پختن حبوبات چه باید کرد

خیساندن حبوبات به شما کمک می کند تا سریع تر و یکدست تر پخته شوند. همچنین می تواند باعث هضم بهتر آنها توسط سیستم گوارش شود. اگر نمک را به آب خیساندن اضافه کنید (به عبارت دیگر آب نمک درست کنید)، حبوبات شما حتی سریعتر می پزد. در اینجا چند روش آورده شده است. یکی را انتخاب کنید که متناسب با برنامه شما باشد. و به خاطر داشته باشید که هرگز  نیازی به خیساندن برای حبوباتی مانند عدس و لپه برای پخت سریعتر آنها ندارید. اما اگر سیستم گوارشتان با آنها مشکل دارد آنها را نیز بخیسانید.

1- خیساندن در طول شب

برای خیساندن حبوبات در روش سنتی، آب را روی حبوبات بریزید تا 5 سانت روی آنها را آب بگیرد ، به ازای هر پیمانه حبوبات، 1 قاشق غذا خوری نمک آشپزخانه اضافه کنید و بگذارید حداقل 4 ساعت یا حداکثر 12 ساعت خیس بخورد. قبل از پخت آب و نمک را تخلیه کرده و حبوبات را با آب شستشو دهید.

2- خیساندن سریع

حبوبات را در قابلمه روی اجاق گاز قرار دهید و تا 5 سانت روی آنها را با آب بپوشانید.  اگر دوست دارید نمک اضافه کنید و به جوش بیاورید. حرارت را خاموش کنید و در قابلمه را  بگذارید تا یک ساعت خیس بخورد. سپس آب آنها را خالی کرده و با آب شستشو دهید.

آیا می شود حبوبات را بدون خیساندن پخت

جواب آری است. اگر شما حبوبات را خیس هم نکنید می توانید آنها را بپزید فقط بایستی زمانی بین یک تا دو ساعت بیشتر از زمان پختی که به شما گفته می شود در نظر بگیرید. هنگام پختن بایستی، سطح مایع را کنترل کنید  تا خشک نشود و به آن آب ، آبگوشت یا مواد افزودنی بیشتری اضافه کنید. همیشه باید مایع، حبوبات شما را هنگام پختن بپوشانند.

بهترین روش برای پختن حبوبات چیست

ادامه این مطلب بسیار جذاب را در وبسایت چند نقطه بخوانید 

 

فوت و فن پختن حبوبات

  • حامد متقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی